Niet Westerse Studies

Niet Westerse Studies

Mocht je tijdens je minorkeuze op zoek zijn naar verbreding van je historische kennis, dan zit je bij Non-Western Studies op de goeie plek. Het programma bied de mogelijkheid om meer te weten te komen over de geschiedenis van drie niet-westerse gebieden, respectievelijk Latijns-Amerika, het Midden-Oosten en Oost-Azië.

Het eerste jaar van NWS bestond in mijn jaar uit een inleidende hoorcollege reeks, gegeven door Clemens Six en Martin Uebele. In dit college werden verschillende visies gegeven over de geschiedschrijving over de niet-westerse gebieden. De tegenstellingen tussen de westerse en lokale geschiedschrijving over bepaalde gebeurtenissen werden grondig behandeld. Ook werd er aandacht besteed aan de beeldvorming van de niet-westerse wereld. Het is een interessant hoorcollege, dat een hoop nieuwe inzichten geeft. Het werd na 7 colleges afgesloten met een tentamen. Aanvullend op dit hoorcollege kies je een werkcollege, met een specifiek onderwerp. Hierin kan je dus de eerste keer kiezen welk van de drie gebieden je eigen voorkeur heeft. In mijn jaar kon ik kiezen voor een specialisatie op Latijns-Amerika in een werkcollege gegeven door M.Fokken. Het was een interessant college waarin de culturele ontwikkeling van Latijns-Amerika werd behandeld. Ook was er aandacht voor een aantal concepten die een belangrijke rol spelen bij de geschiedschrijving over Latijns-Amerika. Binnen het college schreef je een essay over een onderwerp naar keuze. Al met al was NWS I een bijzonder interessant en vernieuwd vak.

Het tweede jaar kun je kiezen tussen een van de drie regio’s. Ik heb toen gekozen voor NWS II: Latijs-Amerika. Het was een 14-weekse hoorcollegereeks, waarbij het college werd gegeven door Wil Pantsers van de UU. Het college behandelde de grote lijnen van de geschiedenis van Latijns-Amerika, waarbij de focus lag op de periode na Columbus. Er was bijzonder veel aandacht voor Mexico in dit college. Bij het college hoorde daarom naast een algemeen boek (Born in Blood and Fire) een boek over de Mexicaanse geschiedenis (Mexican Mosaic: A brief history of Mexico). Het was een college dat vooral gefocust was op politieke en algemene geschiedenis. Het behandelde ook de recentere ontwikkeling rondom het drugsgeweld in Mexcio en dat maakte het een zeer actueel vak. Naast een tentamen moest je ook een boekrecensie van ongeveer 1000 woorden maken over een boek met een Latijns-Amerikaans onderwerp. Kortom dit vak was zeer interessant, mede door de grote kennis van de docent en zijn enthousiaste verhalen.

Het derde jaar ben ik verder gegaan met Latijns Amerika en heb het college bij Piet Devos gevolgd. Dat was een bijzonder college. Niet alleen vanwege de insteek, maar ook vanwege het feit dat de docent blind was. Het is geen moment een probleem geweest binnen het college en juist dat maakte het zo bijzonder. De insteek van het college was een focus op de culturele ontwikkeling van Mexico vanaf de precolumbiaanse tijd. Aan de hand van gedichten, poëzie, literatuur en andere geschreven bronnen werd de ontwikkeling beschreven. Daarin in was veel aandacht voor symboliek in de behandelde werken. Ook werd er veel aandacht besteed aan de erfenis van de Latijns-Amerikaanse geschiedenis in de huidige samenleving. Het vak werd afgerond met een take-home exam dat binnen een aantal uur gemaakt diende te worden. Door de insteek van het vak en de bijzondere kijk in de cultuur van Latijns-Amerika (in het bijzonder Mexico) vond ik dit het interessantste vak van de reeks.

Dus alles bij elkaar opgeteld vormt de minor NWS Latijns-Amerika een mooi geheel waarin de verschillende aspecten van de geschiedenis aan bod komen. Ik zou iedereen met een brede interesse aanraden om zich te verdiepen in deze zeer interessante geschiedenis!

Reinier Schoep

Ps. Nog een kleine voetnoot: de inhoud van de vakken in het eerste en het derde jaar kan veranderd zijn ten opzichte van mijn jaren, omdat er andere docent op deze vakken zijn gezet. 

Onze sponsoren